„Jsme většinově spíš otevření, nekujeme tu na sebe žádné intriky, nepolitikaříme, neškodíme si. Snažíme se spolupracovat a táhnout za jeden provaz.“

Představ se nám…

Jak dlouho pracuješ v IXTENTu?

Teď o prázdninách bude začínat můj osmý rok.

Zažila jsem Tě na dvou různých pozicích, která Ti „sedí“ lépe? Je něco, co Ti na nové (ve srovnání s tou předchozí) chybí?

Začínal jsem jako konzultant, pak jsem měl na starosti SAP oddělení a teď celé Služby. Vzhledem k různým neplánovaným okolnostem stále ale ještě dělám od každého trochu. Takže se nedá říct, že by mi něco chybělo. Spíš mi některé oblasti přebývají :).

Tvůj pohled na firmu…

Jak bys popsal náš firemní „team spirit“?

Jsme většinově spíš otevření, nekujeme tu na sebe žádné intriky, nepolitikaříme, neškodíme si. Snažíme se spolupracovat a táhnout za jeden provaz.

Čím bys nalákal svého známého pro práci v IXTENT? Co nás odlišuje/vystihuje/charakterizuje?

Asi bych zmínil možnost proaktivně ovlivňovat věci kolem sebe. Vždy v minulosti, když jsem nebyl s něčím ve firmě spokojený a přišel jsem se smysluplným návrhem řešení, dostal jsem možnost ho realizovat. Bylo úplně jedno, jestli je to moje kompetence nebo není, prostě se to nějak udělalo. To je myslím poměrně unikátní a pro mě velmi podstatný rys firmy.

Jsi velký propagátor hodnot společnosti, proč myslíš, že je důležité hodnoty (včetně mise a vize firmy) komunikovat? Který směr komunikace (dovnitř firmy, ven z firmy) vidíš jako stěžejní a proč?

Hodnoty a cíle jsou věci, o které se můžete každý den při rozhodování opřít. Já bez nich neumím fungovat ani v pracovním ani v osobním životě. Když chcete kormidlovat loď, musíte vědět kam plujete, jinak se pořád jenom motáte sem a tam. Komunikace hodnot dovnitř firmy je podle mě zásadní. Je potřeba, abychom všichni „tlačili“ jedním směrem. Když budeme tlačit jeden zleva a druhý zprava, tak budeme pořád stát na místě, ale stejně se hrozně nadřeme.

Na aktuální téma…

Jak se Ti pracuje a řídí tým z domova – v době „korontény“?

Dobře. Jsme plně transformovaní na digitální fungování, takže přepnutí pro homeoffice pro nás byla otázka rychlého rozhodnutí managementu. Ani po dvou měsících nevidím zásadní problémy. Jen mi chybí osobní kontakt. Mám pocit, že se lidsky trochu vzdalujeme a už jen „makáme“.

Jak se Ti vedou interní porady on-line?

V IXTENTu máme takový pěkný zvyk nechávat vést interní jednání méně zkušené kolegy, aby se to pořádně naučili. Takže s malými výjimkami snad ani interní porady nevedu.

Jak probíhají vzdálená jednání se zákazníky (výhody/nevýhody)?

Přes WebEx nebo Microsoft Teams. Ušetří to spoustu času, který bychom trávili cestováním. Nevýhoda je, že po 8 hodinách vzdálených meetingů vás už docela bolí hlava, takže je potřeba to aplikovat s rozumem.

Co Ti tento vzdálený styl práce dal (a vzal)?

Dal mi především 2 hodiny času denně a čas je pro mě velmi vzácná komodita. Normálně vstávám v 5:30, abych se vyhnul popojíždění v kolonách. Teď si můžu o hodinu déle pospat, dát si s manželkou na mateřské ráno kávu, po obědě uložit syna do postýlky a večer před spaním si ještě stihnu číst knížku. Nic z těchto věcí jsem bez homeofficu v týdnu běžně nestíhal.
Vzal mi hlavně osobní kontakt s kolegy, to mi chybí.

Kde vidíš pozitiva a kde stinné stránky tohoto režimu z pohledu ředitele/nadřízeného?

Viz výše – kdo má doma vhodné prostředí pro práci, může zlepšit vlastní work-life balance i produktivitu díky úspoře času na dojíždění. Mám rád, když mají lidé osobní život v pořádku, protože se to pozitivně podepisuje i na jejich dlouhodobé spolehlivosti a produktivitě. Na druhou stranu, během takto masivně aplikované práce z domova, je pro nás zcela zásadní mít firmu i nadále pod kontrolou a funkční. Naštěstí k tomu dnes existují poměrně dobré nástroje, které jsme stihli nasadit dřív, než ta situace přišla.
Co si neumím představit v tomto režimu vůbec, je nábor a obecně zaškolování nových lidí bez osobního kontaktu. Mít přehled o tom, jak nováček zapadl do firmy, jak je produktivní atp. by asi byl problém.

Jaký jsi měl názor na home office před nouzovým stavem a dnes? Vyvinul se Tvůj pohled v tomto směru?

Neměl jsem ho moc rád. Sám jsem v tom režimu neuměl moc pracovat a popravdě jsem moc nevěřil, že ostatní na tom budou lépe. Ve skutečnosti jsem se to poměrně rychle naučil a v mnoha ohledech mi to vyhovuje. Dokonce začínám věřit, že nepotřebujeme větší kanceláře, ale víc „homeworkerů“. Ale s tímhle názorem jsem zatím ještě v menšině :).

IXTENT byl na práci z domova výborně připravený (jakožto dodavatel DMS řešení a IT firma vůbec), máš nějaký vzkaz pro firmy, které se zavedením bezpapírové kanceláře stále váhají? Pomůžeš jim s argumenty na misky vah? 🙂

Je potřeba nečekat, vybrat platformu a „skočit do toho po hlavě“. Jasně, že to bude trochu bolet a lidi budou jako vždycky remcat, ale bez trochy bolesti a dočasného diskomfortu žádná firma na světe ještě nevyrostla! My jsme si tím prošli nedávno s nasazením nástroje pro řízení projektů a lidských zdrojů. Nejdřív jsme se v tom trochu plácali a spíš nám to komplikovalo život. Teď si ale bez toho neumíme představit fungování. Speciálně teď v karanténě!

Co je (podle Tebe) přidaná hodnota IXTENTu oproti jiným firmám implementujícím DMS?

Tuším, že by to mohlo být dlouhodobé partnerství. To že implementací ECM/DMS to pro nás většinou nekončí. Taky zákazníkům vycházíme hodně vstříc. Někdy až do té míry, že za to kolegy kárám, protože pochopitelně potřebujeme mít výsledky projektů v zelených číslech.

Máš nějaký hezký zákaznický zážitek z posledních dvou měsíců, co Tě zahřál u srdce? U čeho jsi měl pocit, že Tvoje/naše práce dáva smysl? A můžeš se o něj podělit?

Sakra, to nemám! Něco takového bych ale teď potřeboval. 🙂

Zabrousím do soukromé sféry…

Jak se Ti daří skloubit rodinný a pracovní život, vím, že dojíždíš z daleka a brzo budeš dvojnásobným tatínkem (k čemuž ještě jednou gratuluji :)?

Myslím, že celkem dobře. V srpnu, až bude rodinka +1, se ale teprve uvidí, jestli to tak zůstane.

Obligátní závěrečná otázka…

Zlatá rybka? Co by pro Tebe mohla udělat? 🙂

Nic. Dal bych ji někomu, kdo ji opravdu potřebuje.

Děkuji za rozhovor.